tabung

Jumaat, 25 Julai 2014

ProjekKuihRaya ~ Kek Batik Coklat

assalamualaikum.. salam sejahtera

sebab nak raya ni.. bole la bagi sikit resipi untuk menjamu tetamu time rumah terbuka ke kan.. tapi puasa ni adik lelaki asik suruh buat kek batik ni jek.. sedap gaknye mkan time sejuk2..

alamak.. gambar tak rotate pulak.. 

bahan - bahan
  • 250gram buttercup
  • setengah tin susu pekat
  • 3 sudu besar milo
  • biskut marie



dengan api sederhana, cairkan butter..


masukkan pula susu pekat


masukkan pula milo.. tunggu sehingga adunan berbuih sedikit..

sebab alise tak gaul sekali dengan biskut so alise buat mampat ikot layer by layer.. memang best.. melimpah ruah coklat..

layer ~ coklat - biskut - coklat - layer.. sehingga abis..


macam ni.. susun je aksi mampat. tekan2 sikit..




dah siap letak je kat esbuk yang biasa.. 

selamat mencuba



yang adik perempuan alise buat kat rumah sewa dia.. tapi rasa katenye manis sikit.. terletak lebih susu.. 


hasilnya.. taraaaaa


Khamis, 24 Julai 2014

ProjekKuihRaya ~ Kerepek Sukun

assalamualaikum.. salam sejahtera

okey ni last resipi kuih / kerepek raya.. tahun ni pecah rekod la kan.. alise buat 4jenis kuih raya.. bangga mak.. hehehe.. tu yang siap beli balang kuih baru.. murah2 jek.. rm2 / sebalang..



meriah tepi rumah kakak dengan pokok sukun.. geram je tengok buahnya.. melebat betol tahun ni..


mak kopek kulit sukun.. alise hiris tipis2.. mase goreng kena letak sikit air garam.. kasi masin.. 

3 biji sukun dapat la 2 balang yang besar.. tapi smpi sekarang tinggal 1balang jek.. 

lepas balik teraweh boleh pulak sambil makan buat kunyah-kunyah mengadap Ramadhan Jangan Pergi.. mlm ni episod last kan.. haishhh.. emosi terganggu betol tengok cerita ni.. 

ProjekKuihRaya ~ Popia Milo

assalamualaikum.. salam sejahtera

dah mula belom projek raya ? mesti penuh meja kan dengan balang2 kuih raya yg owesome kan.. best la main tunjuk jek mane nak.. pak' kal gaji awal bulan.. kalau tak bole jugak memborong banyak kepek2.. tapi sejak 2/3 tahun ni meja macam penuh dengan asam2 kot.. hahaha

jom buat popiah milo.. senang sangat buatnye pon..

bahan-bahan
1 paket kulit popia ( alise pakai yang kulit warna hijau )
3 sudu besar gula
3 sudu besar milo


mula-mula gulung popia dulu.. agak2 jangan besar sangat gulungannya.. pastu potong serong terus..

hujung kulit tu sapukan air jek.. nak kasi lekat..



pastu goreng dengan minyak yang sederhana.. jangan terlampau besar nanti popia cepat perang dalam tak empuk tapi jangan terlampau kecik sangat.. kang lama pulak nak masaknya.. 

dah perang bole toskan minyak.. 



bila dah sejuk dah bole dah sira dengan milo tadi ( blender je milo + gula sampai hancur & sebati )



dapat la sebalang kecik.. semangkuk yang sederhana dengan 1 mangkuk tauhu panas..