tabung

Isnin, 22 September 2014

Kawan Baru Kita

assalamualaikum.. salam sejahtera

yey.. kita dah ade kawan baru.. merangkap kawan office jugak sebenarnya.. oooo ngendap blog kita eh.. siap tinggal jejak.. ok ok i follow u back later ye kawan.. +___=

boleh klik link ni : ibu twins.. 




ni cerita lain pulak.. sapa tau nama buah ni? kawan alise cakap buah tampoi.. alise tak pasti la kan.. sebab ni pon 1st time jumpa.. abah bawa balik 1 plastik masa balik dari kenduri kahwin rumah sepupu.. 2 bundle rm10.. import dari negeri sembilan kata taukey kedai.. 


isinye macam ni.. alahai kecik sangat2.. mane la puas makan.. ade dalam 2/3 ulas je dalam tu.. kulit tebal.. kawan cakap kalau penempatan orang asli banyak la jual tepi2 jalan.. macam cameron tu.. rasa manis macam duku lebih kurang..


balik kerja nampak buah naga ni dah masak.. apelagi.. kasi petik la.. setakat ni dah 3x merasa buahnya walaupun sekali buah tu hanya ade sebiji jek.. tak pakai baja pon.. siram2 je sikit2.. benih pokok akak ipar yang bagi.. tanam je pakai batang.. tapip hati-hati.. batang nya ade duri sikit..

Jumaat, 19 September 2014

Resipi ~ Apam Balik

assalamualaikum.. salam sejahtera

minggu lepas punya aktiviti.. hujan2 masak apam balik.. makan panas2 wallahhh.. sedap



Bahan-bahan (4-5 orang):
2 cawan tepung gandum
½ cawan gula
1/2 sudu teh soda bicarbonate
1/2 sudu teh baking powder
Sedikit pewarna kuning
1 biji telur
1 ½ cawan air
secubit garam
Sedikit mentega untuk sapu kt pan.

Bahan tabur: kacang tanah yang sudah dikisar, jagung manis sedikit gula

Cara-cara:

  • Mesin gula bersama telur hingga kembang,
  • Masukkan soda, bicarbonate, air & pewarna kuning. Mesin lagi hingga sebati.
  • Masukkan tepung dan mesin lagi sehingga sebati. (ADUNAN SIAP)
  • Oleskan planta di permukaan kuali & tuangkan 1 senduk adunan tadi, kemudian nipiskan.
  • Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas. Apabila cukup masak, angkat dan dilipat DUA sebelum dipotong. 


 
kalau masak sendiri nak letak jagung banyak pon xde hal.. melimpah ok..  

Khamis, 18 September 2014

Segmen ~ Mini MMR GiveAway by Wahmieland

assalamualaikum.. salam sejahtera


klik banner