tabung

Selasa, 27 Ogos 2013

Resipi ~ Ayam Masak Lemak Cili Api Versi Bakar


time puasa sebelum ni.. banyak betul orang post resipi ni.. resipi ayam panggang.. kalau dah tengok masa puasa.. nafsu nak makan tu  bukan main la nak nak nak je kan.. tapi ape pon tak boleh.. 

alise ni bukan rajin sangat nak terjah bazar kalau puasa.. tapi ada 1x ayah beli ayam panggang.. ohhh kelaut nye rasa dia.. tau la puasa.. rasa manis gula pon xde.. so how.. mari la kite cipta resipi sendiri kaedahnye.. :)


bahan-bahan ( semua blender jadi bahan tumis )
  • 1 ekor ayam
  • 2 labu bawang besar
  • 5/6 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang kecil
  • 2 batang serai 
  • 1 inci halia / kunyit
  • 15/16 biji cili padi

bahan-bahan lain
  • 3 biji kentang (dipotong dadu kecil-kecil)
  • 2 cawan santan pekat
  • serbuk perasa, gula garam
  • sedikit air 

cara-caranya :
  1. panaskan sedikit minyak untuk menumis bahan tumisan.. boleh jugak letak serai yang di titik untuk menaikkan harum wangi dalam tumisan.. 
  2. bila tumisan dah wangi boleh lah masuk kan ayam.. tumis sehingga ayam bertukar warna sebentar..
  3. masuk kan kentang dah sedikit air.. 
  4. tunggu sehingga kentang empuk sedikit baru masukkan santan.. (alis letak santan akhir sekali sebab tak nak santan pecah minyak cepat.. hehehe)
  5. masukkan serbuk perasa, gula & garam.. 
  6. apabila ayam & kentang dah empuk & santan pula semakin mengering bolelah di ambil ayam nye untuk di panggang sebentar..
  7. ayam yang di panggang tadi kalau kering sangat, bolehlah di salut dengan kuah yang kita masak tadi..
  8. siap..
zoom sikit.. sedapnye bahagian peha ni..


6 ulasan:

Amanda Suria berkata...

Gambar yg lastvtu betul2 nampak seksi ayamnya...

Sya Mimie berkata...

ishh alise ni..saja tau goda2 orang yang tgh lapar ni..haha

Kesuma Angsana berkata...

KA Pun suka !

siti alfakhishah aman berkata...

AS : ni namanya ayam seksi.. hehehe

siti alfakhishah aman berkata...

mimie : tengah ari tengok sape suruh.. hahaha..

siti alfakhishah aman berkata...

KA : ni feberet alise selain ayam masak merah