tabung

Selasa, 30 September 2014

Resipi ~ Kuih Gegetas

assalamualaikum.. salam sejahtera

alise dah lame teringin nak makan kuih ni.. sebab dulu masa sekolah mak selalu buat untuk makan2.. letak dalam balang depan tv..

pastu ade kawan fb post dekat wall.. tu yang tanye resipi camne buat.. alahai 3 bahan jek.. tapi nak buat 3 jam.. hmmm.. nasib puas makan..

bahan-bahan :
sebiji kelapa parut
1bag tepung pulut
1 1/2 cawan air
1 sudu kecil garam


gaulkan semua bahan.. adunan jangan terlalu lembik.. 

bentuk kan adunan sedikit bujur & tidak terlalu tebal..

goreng hingga kekuningan.. toskan..
 


untuk sira pulak.. panaskan 3 sudu besar gula dengan secawan air.. 

gaul sehingga gula menjadi pekat.. 

tutup api & gaul dengan cepat.. 

8 ulasan:

Kakzakie berkata...

Kakak panggil getas-getas. Kuih ini kuih tradisi org kampung kakak tau. Kakak memang suka..

Nafira usof berkata...

ape rasa kuih tuh Alise??
rangup ke kuih nye???
x dapat nak bayangkan ape rasa bila tepung pulut campur ngan kelapa.
boleh cuba buat lah nanti.. hehehe

siti alfakhishah aman berkata...

@Nafira usof : rasa nye kenyal2 kak.. pastu manis dari gula.. try la kak

♥ Mrs. Secretary ♥ berkata...

Menarik..mesti sedap nie alise.. =D

ArY + ShA = AmZaR FaYyAdH berkata...

Assalam alise,
memang tak penah dengor n mkn kueh ni
tapi nampak sedap gilos
memang nak try buat la
tapi kenapa kena buat sampai 3jam yer???
nampak bhn n cara mcm mudah jer he3

siti alfakhishah aman berkata...

@ArY ShA = AmZaR FaYyAdH : em 3 jam tu sempat lagi solat tengok tv mase tu.. sambil2.. kalau tekun 1 jam dah siap dah sis.. :)

Sha Nikitasakura berkata...

Kuih ni sy pnah mkn,tp xtau nama..gegetas rupenyer..

Sya Mimie berkata...

Nk cuba buat la nti..