tabung

Jumaat, 19 September 2014

Resipi ~ Apam Balik

assalamualaikum.. salam sejahtera

minggu lepas punya aktiviti.. hujan2 masak apam balik.. makan panas2 wallahhh.. sedap



Bahan-bahan (4-5 orang):
2 cawan tepung gandum
½ cawan gula
1/2 sudu teh soda bicarbonate
1/2 sudu teh baking powder
Sedikit pewarna kuning
1 biji telur
1 ½ cawan air
secubit garam
Sedikit mentega untuk sapu kt pan.

Bahan tabur: kacang tanah yang sudah dikisar, jagung manis sedikit gula

Cara-cara:

  • Mesin gula bersama telur hingga kembang,
  • Masukkan soda, bicarbonate, air & pewarna kuning. Mesin lagi hingga sebati.
  • Masukkan tepung dan mesin lagi sehingga sebati. (ADUNAN SIAP)
  • Oleskan planta di permukaan kuali & tuangkan 1 senduk adunan tadi, kemudian nipiskan.
  • Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas. Apabila cukup masak, angkat dan dilipat DUA sebelum dipotong. 


 
kalau masak sendiri nak letak jagung banyak pon xde hal.. melimpah ok..  

8 ulasan:

Kakzakie berkata...

Oh... kalau kakak memang beli di pasar malam ajelah bila nak makan. Buat sendiri tak pernah lagi.

♥ Mrs. Secretary ♥ berkata...

Nyam2.. sedap nampak...pandai alise buat..=D

Mila Hilas berkata...

perghh sdpnye buat sndiri...ad x kedai jual kcg yg dh siap blend? huhu...

Nafira usof berkata...

Telan ailio sis tengok apam balik tuh. memang ruper apam balik pasar malam betul kan~ teringin jugak nak buat sendirik. tapi x cukup bahan2 plak. hehehe

Diana Rashid berkata...

senang je buatnya..bahan pun mudah dapat..boleh cuba buat kot..:)

Sya Mimie berkata...

Waaaa.. Sdapnya.. Klau beli isinya bkn ada pn. Ciput je kt dlm tu..

Sha Nikitasakura berkata...

Sdpnyer..meriah dgn jagung

qyalin lokman berkata...

Salam akak. Ada jalankan perkhidmatan sewa mesin apam balik di Jb?