tabung

Jumaat, 13 September 2013

Resipi ~ Ikan Siakap Masak Tiga Rasa Versi Hitam


menu ni biasa kalau pergi restoran-restoran selalu sangat nak order ikan masak 3 rasa kan.. tak kesah la ikan kerapu ke,, siakap ke,, yang penting 3 rasa.. tapi steam pon sedap jugak.. dasar tekak.. hewhewhew..

alise ni kalau pergi makan kan.. biasa mesti rasa apa bahan yang ada dalam masakan.. nanti kalau ada masa kat rumah boleh cuba-cuba.. best tau masak-masak.. 

resipi ni alise ubah sikit masak letak sos tiram sebab nak kasi hitam.. resipi ni asal dari akak yang kat sabah tu..ni alise olah sikit..


bahan tumis :

  • 1 labu bawang besar di cincang halus
  • 1 ibu jari halia di hiris nipis
  • 3 biji bawang putih diketuk
  • 2 tangkai lada besar dihiris nipis
 bahan hiasan :

  • sepotong nanas di hiris nipis
  • timun di potong dadu


sos yang diperlukan (di gaul rata )
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu kecil sos tomato
  • 1 sudu kecil kicap cair


cara-caranya :
  1. panaskan kuali dengan minyak yang banyak untuk menggoreng ikan.. ketepikan..
  2. panaskan pulak sedikit minyak & tumis bahan tumisan sehingga naik bau..
  3. masukkan pula bahan sos sehingga sedikit mendidih..
  4. masukkan pula bahan hiasan..
  5. taburkan dengan sedikit daun sup.. siap..


layan pulak lauk sawi lemak dengan ikan sepat masin.. memang telan ailio banyak-banyak kali.. 

6 ulasan:

Nory Zoulkefle berkata...

nak try lah nnt...
mintak izin nak copy resipi ek...
hehehe

(Lizz) http://haslizalizz.com/ berkata...

sedapnyer...dah lama x masak2 ikan siakap ni asik makan kat kedai...

siti alfakhishah aman berkata...

nory : silakan.. sharing is caring right..

siti alfakhishah aman berkata...

lizz : cuba la try..

Eiqa Almond berkata...

sedapp nyeee.!
nanti boleh laa try resepi Alise nie :)
Lama x makan ikan masinn

siti alfakhishah aman berkata...

eiqa : mane datang ikan masin nye ni?