tabung

Khamis, 20 Jun 2013

Jerebu



korang jangan lupa minom air banyak2 okey.. kalau bole tutup hidung skali..

tinggi kan bacaan arini.. yang duduk kat muar tu lagi la.. pedih2 mata kot.. kalau macam duduk dekat cameron tu takpe gak.. kabus kan.. best la jugak.. sejuk2.. tapi ni mendapat asap jelah.. silap2 boleh dapat penyakit.. 

tu la padah penting kan diri.. tempat lain bakar asap.. tengokkkkk.. kesan nye dekat malaysia?? kang saman kang.. rugi bilion2 kang.. pasal dekat indon kan duit juta2.. T_T



ni keadaan dekat depan kilang jam 12pm.. tengah hari ok.. bukan pagi.. memang la kilang alise ni bole bikin habuk.. tapi sebab jerebu ni.. nampak sangat dah kilang alise ni lagi banyakkkkkkkkk habuk nye.. hahaha.. 

Doa Meminta Hujan


اَللَّهُمَّ أَسْقِنَا غَيْثًا مُغِيْثًا مَرِيْئًا مَرِيْعًا، نَافِعًا غَيْرَ ضَارٍّ، عَاجِلاً غَيْرَ آجِلٍ
“Ya Allah! Berilah kami hujan yang merata, menyegarkan tubuh dan menyuburkan tanaman, bermanfaat, tidak membahayakan. Kami mohon hujan secepatnya, tidak ditunda-tunda.” 

اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا
“Ya Allah! Berilah kami hujan. Ya Allah, turunkan hujan pada kami. Ya Allah! Hujanilah kami,”

اَللَّهُمَّ اسْقِ عِبَادَكَ وَبَهَائِمَكَ، وَانْشُرْ رَحْمَتَكَ، وَأَحْيِي بَلَدَكَ الْمَيِّتَ
“Ya Allah! Berilah hujan kepada hamba-hambaMu, ternak-ternakMu, berilah rahmatMu dengan merata, dan suburkan tanahMu yang tandus.” 
1) HR. Abu Dawud 1/303, dinyatakan shahih oleh Al-Albani dalam Shahih Abi Dawud 1/216.
2) HR. Al-Bukhari 1/224 dan Muslim 2/613
3) HR. Abu Dawud 1/305 dan dinyatakan hasan oleh Al-Albani dalam Shahih Abi Dawud 1/218.


*** insyaallah.. jika diizinkan allah..

6 ulasan:

Nory Zoulkefle berkata...

nory pon sekrang banyakkk minum air, biasa gi opis bawak satu botol je, sekarang bawak 2 botol besarr.....tu pon tekak still rasa keringg je...

siti alfakhishah aman berkata...

nory jauh sikit.,. sekarang dah 300++.. gelap woo..

selamat melancong nory.. :)

wahida berkata...

sedih la dgn keadaan mcm ni...tetiap tahun kita rakyat ni kena hadap jerebu gara2 negara jiran buat pembakaran terbuka...grrrrrr...

kerajaan kita kena do something...

siti alfakhishah aman berkata...

wahida : kalau time cuaca hujan xpe gak.. ni dah la pns.. jerebu lg.. bole semput dibuatnye..

Mimie Najib berkata...

kat ipoh pun dah jerebu dh..memula tak perasan..sekali keluar, hambek..kabus2 je pandangan..

siti alfakhishah aman berkata...

mimie.. eh.. tetiba duduk jepon.. hak3