tabung

Selasa, 5 Mei 2015

Resipi ~ Kek Gula Hangus

assalamualaikum.. salam sejahtera


alise ni paling malas kalau buat kek @ kuih.. tapi suka je masak.. kalau nak baking tu macam alahai renyah nya nak main dengan tepung/gula huhuhu.. nak sukat tu yang tak pandai berapa gram kena pakai.. sudu kecik dengan sudu besar pon tak tau mcam mana.. sampai tanya kawan siap contoh.. hahaha

yang atas ni percubaan pertama buat kek.. alhamdulillah menjadi.. tapi kalau kukus lama sikit lagi sedap garing macam brownies.. :)

bahan-bahan kek gula hangus versi kukus

  • 2cawan gula...
  • Cairkn dlm kuali sampi perang
  • 1cawan santan
  • Masukkn dlm gula cair td smpai larut dgn api kecik
  • Sejukkn

  • 2biji telur blend dalam 2minit
  • Masukkn cairan gula tadi dlm blender
  • 2cawan tepung
  • 1sudu kecik bikarbonat
  • Masukkn dlm blender
  • Blend smpai sebati...
  • Kukus 1 jam siap

4 ulasan:

Mar Mansor berkata...

nampak sedap ni alise

Nafira usof berkata...

sis pon x suka baking2. mcm renyah jer. tapi makan kek suka. hak hak hak hak

CikLily Putih berkata...

pakai blender je ke... senang tuh

Cikgu Norazimah berkata...

sedap ni ! good sharing

p/s:Jemput join segmen Bloglist Julai-Ogos CN yer ;) http://www.cekgunorazimah.com/2015/06/Segmen-Bloglist-Julai-Ogos-2015.html