tabung

Sabtu, 25 Januari 2014

Kenduri Malam Tadi

alhamdulillah majlis berjalan lancar.. majlis selepas maghrib.. siap bacaan yassin terus makan2.. pukul 8.30 dah siap2 tetamu nak balik dah.. express betul.. -___*

ya allah.. sebenarnya kelam kabut sangat.. balik keje pukul 6,, solat jap terus sinsing lengan duduk dapur.. adik beradik yang lain ramai tak balik.. nasib akak bawa anak dara's dia.. bole gak tolong basuh pinggan.. :)
 
yang jadi kelam kabut pasal abah la ni nak buat kenduri ke yasin ke x penah nak bincang ngan seisi rumah.. bad bad bad.. dah la mak kurang sihat.. harap kan alise jek sorang kat umah mau nak 2 ari sebelum kemas2 ape yang patut.. mane nak kuar pinggan2.. lap2 pinggan.. cawan2 lagi.. mop2 buang sawang2.. adoi.. penat lagi ngemas dari menaip kat blog ni hah.. 


 ni periuk yang di gunakan ni tunggu masa je nak menyental balik keje ni.. oh demmmm.. tambah lagi penat..


sebab ape abah nak wat kenduri tak payah bagitau seisi rumah pon xpe?? 

sebab abah boleh masak 4 jenis lauk sendiri seperti dalam gambar atas ni.. almaklum.. tukang masak blok time rewang2.. tapi jangan la nak goyang kaki lepas masak.. memang kena kerah basuh perkakas la kan.. amboi,, main masak je mane aci.. wajib la kemas skali.. 


kari ayam.. peberet si tukang taip ini.. hahaha. cukup rasa masam2 asam keping,, lemak2 santan,, haishhhh tu yang mengawal nafsu untuk kurus tu.. oh perangaiiiii.. 



sayur goreng.. tak tau la nape abah ni masak lauk ni pelik beno malam tadi.. selalu masak jarang sangat letak soya tu.. maka dengan itu,, lauk ni hanya jadi santapan tetamu sahaja,, kasi keluar letak kat pinggan banyak2.. 


ini lauk ikan mayong asam pedas.. tenggelam pulak ikan time amik gambar.. seper sedap.. alise cop kepala ikan 2 ketol.. :)


makanan sampingan.. kuih ada 4 jenis.. semua orang bagi.. keropok lekor tu tuan rumah yang goreng.. dapat  ni pon jiran depan rumah bagi.. sebab bagi banyak,, maka makan la bersama2 kan.. 

ada jugak sambal belacan yang pedas berapi nak mam***.. colek sekali dengan timun & limau sambal.. kombinasi yang nice..


siapkan jugak basuh pinggan malam tadi.. balik keje ni tinggal kemas balik masuk dalam almari.. ~

6 ulasan:

Abak Lorong Cinta berkata...

meriah..sedapnya

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

untung ada ayah yg pndai msk..hihi

Norhasniza Khalid berkata...

teringinnya mama nak makan lauk pauk kenduri ni..

Nory Zoulkefle berkata...

jenuh nak menyental periuk tu...hehe

MyCherita berkata...

terliur tgk menu tu.. :-)

Nafira usof berkata...

Pandai ayah Alise masak yer.
macam2 lauk hah~
kalo umah sis buat kenduri.. harapkan jiran2 jer datang menolong. hehehe