tabung

Khamis, 30 Mei 2013

Resipi ~ Bergedil Daging

pada suatu hari, tekak ini teringin sangat mahu makan bergedil kentang.. tapi nasib dia sungguh kasihan.. ini kerana di dapur cuma ada 2 ketol kentang sahaja.. tidak cukup untuk menampung anak tekak yang raksaksa.. 

hahaha.. tetiba nak bercerita bagai.. dah kenapa koooo.. ni boring namanya.. tauk??


bahan-bahan
  • 1 labu bawang besar dicincang halus
  • 5 batang kacang buncis di hiris kecil
  • 2 genggam daging kisar
  • sedikit perasa, garam, lada sulah
  • sebiji telur
caranya
  1. gaul semua bahan kecuali telur..
  2. doh kan daging menjadi sederhana bulat.. kalau tebal takut daging lambat masak..
  3. biarkan seketika di dalam peti ais lebih kurang 1 jam.. supaya doh daging menjadi kental..
  4. panaskan minyak.. api perlahan sahaja..
  5. sebelum tu golekkan doh daging di dalam telur.. 
  6. siap..



14 ulasan:

Che Siti Maryam berkata...

wah sedap yam tengok yer...tambah-tambah sini hujan..huhu

siti alfakhishah aman berkata...

yam : yang makan ni lagi sedap.. bole tambah lagi lemak..

Nory Zoulkefle berkata...

nory suka makan bergedil ni....
tapi tak pernah cuba buat sendiri...hehe

siti alfakhishah aman berkata...

take ur time.. hubby kn ader.. hehe..

Mimie Najib berkata...

sedapnya...waaah, mula la tingin nak buat ni..hehe

siti alfakhishah aman berkata...

mimie.. bab dengki memang alise suka.. suka goda korang..

Mimie Najib berkata...

tu la pasal..mmng dah tergoda pun ni..hehehe

siti alfakhishah aman berkata...

mimie.. sorry.. hah cepat2 buat k..

wahida berkata...

aku ni kureng suka mkn begedil, tapi tgk begedil ko ni, mmg aku terliur...adoi la..

::EIDA:: berkata...

Oooo itu macam ke buat die.. senang je. ida suka makan tapi xreti buat. kikikiiiii.. pasni nak try laa.. heeeeee

siti alfakhishah aman berkata...

k.wahida : kalau pic makanan.. benda x suka pon ley jdi suka.. kan3

eida : itu macam la.. senang kan..

Mimie Najib berkata...

xdan nak buat lagi alise..hehe.. kalau buat kena buat soto ayam sekali..baru feeling makan..hik3..

Silampuneon Neo berkata...

alamak alamak nak kena buat ni..dah la suka makan begedil niiiiiii tqq

siti alfakhishah aman berkata...

mimie.. lau kena wat soto tu bergedil kentang.. baru sedap..

lampu neon.. alamak alamak.. cepat buat ye.. pastu post resipi.. tengok resipi coklat chip neon.. tergugat dah.. comel2 kecik2