tabung

Selasa, 7 Oktober 2014

Raya Haji Saya Pulak

assalamualaikum.. salam sejahtera

bestnye cerita raya haji korang kan.. berkumpul kat kampung.. masak BBQ.. siap pakai baju raya.. alise punya raya haji sendu jek.. adik beradik pon balik ari jek.. almaklum memasing duduk area JB jugak..

juadah raya tahun ni spesial sikit.. sebab alise minta abah masak nasi minyak.. jarang ok keturunan jawa makan nasi minyak pagi raya.. paling tak pon mesti ada ketupat dengan sambal kacang.. tradisi dulu-dulu jangan dilupakan.. hahaha..


balik keje abah bawa balik ayam 4 ekor belom potong.. dah alise kelam kabut potong kecik-kecik.. nasib ade belajar ngan akak angkat dulu.. kalau tak memang terbiar jelah tepi sinki.. selalu memang dah siap potong dari kedai kan.. ni dapat yang segedebuk besar.. mahu tak kelam kabut kan.. hmmmm

 abah pulak gi kebun mencari lembu hilang.. pandai dia lari.. tau la tu esok bakal dikorbankan tu yang lari tanpa tinggal jejak.. huhuhu.. 


settle part ayam.. lumur kunyit ngan garam.. goreng separuh masak.. nak buat ayam masak merah.. uhhhh lauk peberet ni.. 

nak kasi tips sikit..
kalau nak ayam masak merah sedap kan.. jangan pakai gula putih.. gantikan dengan gula melaka yang ketul tu.. sedap tau.. lemak2.. tak manis sangat.. sambal jadi tidak terlalu likat.. 

siap ayam masak sambal.. buat acar jelatah pulak.. macam tau2 jek.. sebelum balik tu kawan opis ade bagi 2 batang timun.. ngam2 soi la dapat seperiuk.. em sedapppp.. tak sangka dapat masak lauk untuk 30 orang.. 

nasi minyak alise standby bahan jek.. yang masak abah.. alaaaa kacang jek.. kan abah selalu masak nasi orang kawen.. alise tambah 2x.. wakaka.. memang dah lama minta abah masak.. tapi abah nak tunggu adik beradik reramai balik.. baru best katenye.. pandai jek kan.. 


dari raya puasa haritu tak puas makan rendang daging.. ni sebab daging naik harga ke? alise memang jarang masak daging kat rumah so tak tahu.. selalu beli ikan ngan ayam jek.. nasib la jiran jauh bagi lauk rendang daging.. alise hadap sorang 1 mangkuk.. puassss..  


ni juadah hari isnin.. kan dah cakap keturunan jawa mana boleh lupa usul.. 

alise rebus ketupat segera je sepeket (30biji).. buat sambal goreng dengan ayam masak merah.. repeat 3x mak alise makan.. wah hebat ni.. jarang ok mak alise bertambah makan.. sebab sambal goreng jek.. mak tak tahu anak dia ni puas mengais tempe letak tepi pinggan.. alise hate tempe.. ( ai is jawa celup ).. muahahaha

8 ulasan:

safurara berkata...

kenapa nampak sedap sangat ayam masak merah tuhhhh! hehehe

Amanda Suria berkata...

Tgok ayam lom masak tu pun akak dh terliur dh...huhu

ArY + ShA = AmZaR FaYyAdH berkata...

Assalam alise,
samala kita..
raya kalini tukor menu..
xdak rendang ketupat nasi impit
sha masak nasik beriani pulops he3

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail berkata...

sama la kita..jawa rangers.hehe

Siti Rohaida Yusof berkata...

sedapnya sambal goreng tu alise..akak teringin sangat nak buat...kalau buat lebih..hantar ler air tawar 5 sikit

♥ Mrs. Secretary ♥ berkata...

sedap!!! =D

siti alfakhishah aman berkata...

@Siti Rohaida Yusof sis memang duduk AT5 @ duduk PG? insyaallah ade mase t kite jumpe k.. :)

Sya Mimie berkata...

Terliur terliur..terliur..