tabung

Khamis, 24 Julai 2014

ProjekKuihRaya ~ Popia Milo

assalamualaikum.. salam sejahtera

dah mula belom projek raya ? mesti penuh meja kan dengan balang2 kuih raya yg owesome kan.. best la main tunjuk jek mane nak.. pak' kal gaji awal bulan.. kalau tak bole jugak memborong banyak kepek2.. tapi sejak 2/3 tahun ni meja macam penuh dengan asam2 kot.. hahaha

jom buat popiah milo.. senang sangat buatnye pon..

bahan-bahan
1 paket kulit popia ( alise pakai yang kulit warna hijau )
3 sudu besar gula
3 sudu besar milo


mula-mula gulung popia dulu.. agak2 jangan besar sangat gulungannya.. pastu potong serong terus..

hujung kulit tu sapukan air jek.. nak kasi lekat..



pastu goreng dengan minyak yang sederhana.. jangan terlampau besar nanti popia cepat perang dalam tak empuk tapi jangan terlampau kecik sangat.. kang lama pulak nak masaknya.. 

dah perang bole toskan minyak.. 



bila dah sejuk dah bole dah sira dengan milo tadi ( blender je milo + gula sampai hancur & sebati )



dapat la sebalang kecik.. semangkuk yang sederhana dengan 1 mangkuk tauhu panas.. 



7 ulasan:

fazianbatrisyia berkata...

dh tak sempat nak gulung kulit popia..tumpang tgk aje. Selamat hari raya, Maaf zahir batin.

Noura Qifays berkata...

tak dapat nak tengok gambar... . :(

siti alfakhishah aman berkata...

@Noura Qifays : ye ke? sy tgok ade je mcm biasa.. mungkin loading x? jap t sy edit balik k..

N.A.T berkata...

@Noura Qifays

sama tak dapat tgk pic ... simbol pecah tu kan ...

siti alfakhishah aman berkata...

@N.A.T : tapi sy tengok ok jek.. bole tau awak surf pakai mobile ke latop?
saya pakai pc..

ain.ya.nun. berkata...

Ok, lepas ni boleh try guna milo lak

Sya Mimie berkata...

Asslmkm alise.. Kta thun ni xde pun buat kuih raya.. Tnggu thun dpn insyaallah.. Silap2,thun dpn bersilat dgn bby.. Hehe