tabung

Selasa, 16 Julai 2013

Soal Jawab ~ Bersahur


sumber : google

:: Soal Jawab Puasa ::
___________________


Soalan : 
Kawan saya cakap betul ke kalau kita tak bersahur puasa kita batal dan betul ke bersahur itu wajib?

Ustaz Azhar Idrus ( Original ) : 
Kawan awak memang sudah tidak betul akalnya sebab bercakap perkara hukum sedangkan dia tidak mengerti apa-apa. Sahur bukan wajib tetapi sunat jer dan sah puasa tanpa sahur.





malas bangun sahur?
alasan - tido lambat tengok sebab tengok drama.. dari tengok drama baik qiamulail baca Quran.. dapat jugak pahala bulan ramadhan.. kalau awal bangun sahur kan bole sambung tido kejap sebelom pergi keje.. 

malas masak? 
tak kan masa buka habis semua makanan? mesti ada balance paling tak pon nasi mesti banyak lagi sebab time buka banyak bedal kuih, ngan air sedap-sedap kan.. tak habis kan boleh hangatkan lagi..

malas makan? 
minum jek air ngan makan kurma.. ada jugak khasiat..

p/s : benda yang senang jangan di anggap remeh.. yang remeh tu la pahala yang bole di kutip.. selamat beramal..

3 ulasan:

wahida berkata...

kahkah...lawak UAI jawab...

siti alfakhishah aman berkata...

wahida : UAI kalau jawab memang belit sikit.. kena pikir camne nak jadi paham.. :)

Sya Mimie berkata...

rugi tak bangun sahur sebab bukan selalu dapat peluang mcm ni kan? :)