tabung

Rabu, 24 Julai 2013

Iftar Petengahan Ramadhan 2013

dah setengah ramadhan.. alhamdullillah masih berpuasa penuh.. harap tak terliur yek dengan hidangan makanan.. hehehe.. korang kan dah besar.. :).. sejam je lagi nak buka puasa..

hari jumaat lepas ada kirim abang yang duduk pasir gudang belikan keropok lekor yang belom goreng.. ingat kan beli yang halus2 yang rm1/pc.. rupanya yang jenis besar rm2/pc.. yang besar ni tak berapa sedap sangat.. banyak sangat rasa tepung.. 

jadi.. mari kite merewang kasi sagat halus2.. senang.. nak makan tinggal goreng jek.. bulan puasa masa bukan manyak sangat pon kan.. leka sikit jek.. kang ada time buka.. masak pon tak siap.. kesiannnn..


percaya tak.. ni jek menu alise, adik, mak ngan ayah.. simple kan.. goreng kepok lekor.. ngan buat ayam masak kunyit..(resipi kat bawah).. bubur lambuk tu kawan tempat keje amik kat masjid.. settle sekali masak sekali hadap. tukang masak pon puas hati.. tak membazir kan.. good..

time bulan puasa ni masak tak payah meriah2 sangat.. kompon jiran tetangga sedekah sorang sikit.. macam dessert kat bawah ni.. 

v
v
v
v
v



----------------------------------------

okey meh selit sikit resipi ayam goreng kunyit..

      bahan-bahan :
  • dada ayam.. ( di potong kecil )
  • 5 batang kacang panjang ( di patah dalam3cm )
  • 1 labu bawang besar ( di hiris halus )
  • 1 biji lada besar ( di hiris halus )



       cara-cara :
  1. perap ayam dengan serbuk kunyit & serbuk perasa..
  2. goreng dengan minyak yang banyak.. biarkan garing sedikit then tapis..
  3. dengan minyak ayam tadi.. kurangkan sedikit minyak. tinggalkan hanya untuk tumis bawang & lada sahaja..
  4. masuk kan kacang panjang & masuk kan ayam.. gaul sebati..
  5. siappppp..

2 ulasan:

Rosmiza Ali berkata...

Samalah Mieza pun.. Menu berbuka biasa 3 jenis lauk termasuk sayur. Simple..

siti alfakhishah aman berkata...

lagipon tak nak berulang time sahur.. takut perot x selesa kan..