tabung

Khamis, 30 Mei 2013

Resipi ~ Bergedil Daging

pada suatu hari, tekak ini teringin sangat mahu makan bergedil kentang.. tapi nasib dia sungguh kasihan.. ini kerana di dapur cuma ada 2 ketol kentang sahaja.. tidak cukup untuk menampung anak tekak yang raksaksa.. 

hahaha.. tetiba nak bercerita bagai.. dah kenapa koooo.. ni boring namanya.. tauk??


bahan-bahan
  • 1 labu bawang besar dicincang halus
  • 5 batang kacang buncis di hiris kecil
  • 2 genggam daging kisar
  • sedikit perasa, garam, lada sulah
  • sebiji telur
caranya
  1. gaul semua bahan kecuali telur..
  2. doh kan daging menjadi sederhana bulat.. kalau tebal takut daging lambat masak..
  3. biarkan seketika di dalam peti ais lebih kurang 1 jam.. supaya doh daging menjadi kental..
  4. panaskan minyak.. api perlahan sahaja..
  5. sebelum tu golekkan doh daging di dalam telur.. 
  6. siap..



Isnin, 27 Mei 2013

May 2013 Bulan Bertuah

alhamdullillah.. rezeki dikala malas hapdet blog.. tapi sempat intai2 GA yang ada.. 

1~ menang dari blog HazmanFadzil berupa RM10

========================================================================


2 ~ menang dari blog Maera .. dapat hadiah saguhati.. xtau lagi dapat ape.. 

========================================================================


3 ~ menang dari blog Alycia Hot Mama.. dapat FM Langkawi.. 

Khamis, 23 Mei 2013

Hasil Kutipan Di Kampung Sg Mati, Pagoh


awal2 nak cakap.. ni citer basi minggu lepas punya.. masa hantar mak balik kampung untuk mengurut.. hmm.. kamera tiada dalam genggaman,, blog pon terabai.. sekarang kasi ceria balik tengok gambar2 yang ada okey..


buah jambu ni masa alise datang dah jejes air liur dah.. pokok nye betul2 tepi jalan.. phewww.. lap peluh je pandang jeling2 mata.. ni baru kat bawah.. kalau tengok kat pokok rasa tak nak turun.. dok je senggayut kat pokok.. happy rasa.. :)


tak cukup makan atas pokok,, selak baju cikit buat tadah buah jambu yang dipetik plak.. dasar pemalas nak amik plastik.. huhu.. ni makan ngan asam serbuk.. kurang pon jejes air liur.. kan kan.. hahaha.. dengki


buah limau kasturi.. banyak nyeeeeee.. saya suka.. saya suka.. ( dialog mei mei upin ipin ) pon amik 1 plastik juga.. makan dengan asam kecut.. gluppp.. telan air liur lagi.. ada lagi suku alise buat air asam boi (next entry)


ni buah pelam besar.. betol2 besar la senang cite.. ada dalam 4kg sebiji.. lenguh2 tangan kendong..  2 ni dah masak bole makan camtu jek.. 1 lagi belom masak alise buat pencicah kicap bubuh lada cili bubuh gula.. aishhhh.. terliur lagi.. sorry.. :)



ok last.. ni memang feveret kalau balik kampung.. kutip pucuk paku.. masak plak bubuh lada banyak2.. adoyai.. mak mertua lalu belakang pon tak perasan dah.. 

minggu ni balik kampung lagi.. hantar mak mengurut lagi.. nanti alise review plak tempat urut tu.. tu pon kalau dapat ikot la pasal naik kete abang.. 

Rabu, 22 Mei 2013

Galeri HijabStore ~ Bawal Tribal dan Bawal Manik dan Butang Kecik Kecik

PM / WHATSAPP : 0137565446

BT ~ Green , BT ~ Purple , BT ~ Orange


BM ~ Orange , BM ~ Light Pink , BM ~ Yellow


butang bunga kecil 
(sebesar 10sen)
rm1/pc


butang jurai panjang (colouring)
rm5/pc


butang couple
rm5/set


butang jurai panjang (silver)
rm5/pc 

Galeri HijabStore ~ 3 Layer Terhangat di Pasaran

PM / WHATSAPP : 0137565446

3L ~ Grey


3L ~ Dark Pink


3L ~ Soft Peach


3L ~ Light Green


3L ~ Purple


3L ~ Red


3L ~ Maroon


Isnin, 20 Mei 2013

Jari Membengkak



ni bukan nak tayang cincin baru  ok.. ye.. alise tau la emas tengah murah tapi idok la kawan nak menambah lagi koleksi.. cincin sendiri yang ada pon tak terpakai.. (padahal ada 1 jek)

kenape tak trade in?? pasal alise ada 2 cincin tak tapi cincin tu orang bagi.. bukan beli sendiri.. 1 dapat masa benti kilang Celestica JB, 1 lagi ex bagi.. sayang ko orang bagi pastu nak trade in.. lau beli sendiri opkoz kena ganti yang sedap pakai punya.. baru bole riak.. "saya banyak duit beli emas.. saya nak jadi mami jarum".. hahaha..

kenape tak pakai?? tak terpakai sebab jari tu la.. makin lama makin kembang.. sepeten la dengan badan.. kalau naik.. naik membukit.. kalau susut tak nak plak susut jadi ramping..


sampai setakat tengah tu jek.. pastu tak leh sarung dah.. takpe.. take time.. kalau jari tu dah susut.. alise riak sini lagi.. ok bai.. 

Jumaat, 17 Mei 2013

Resipi ~ Nasi Kerabu Ulam Simple


petang2 baru nak post resipi?? orang sume dah siap makan lunch kan.. tak kesah janji post.. hahaha.. ada saper nak marah ke?? dah nak lagu mane.. kawe suko.. (terus tukar loghat).. baru masak nasi kerabu je.. lau masak nasi dagang terus kua loghat G plak.. 

ni resipi alise olah sendiri.. janji sedap.. kumpul ramai2,, adik beradik/anak saudara.. memang syok makan.. boring kot asek nasi puteh/lauk jek kan..


nasi biru
  • tanak nasi bersama daun limau purut.. dah masak baru letak pewarna biru & gaul..

ulam-ulaman
  • kobis
  • kacang panjang
  • taugeh
  • bunga kantan

sila zoom kat kelapa tu.. 
  • 3 ekor ikan kembong direbus pastu asingkan tulang & ditumbuk sedikit..
  • kelapa parut di sangan atas api kecil.. tak payah letak minyak.. tunggu sampai kecoklatan & ditumbuk sedikit..
  • 2 ulas bawang putih, 1 labu bawang besar, 15 biji cili api.. masak sehingga garing.. masukkan ikan & kelapa parut.. gaul sebati..

pelakon tambahan
  • ayam goreng
  • telur masin 
  • keropok ikan
  • budu * hiris cili api & bawang besar.. curah sedikit limau kasturi*

close up sikit


ini bukan untuk dijual ye.. ini alise tapau untuk adik beradik.. sap sap soi habis licin seperiuk.. senang hati beta.. (riak,, haha)

Khamis, 16 Mei 2013

Selamat Hari Guru 2013


dengan tema yang cukup indah tahun ni.. dah menggambarkan guru menjadi ikon @ aspirasi utuk berjaya.. 


puisi buatmu guru.. 

dah 10 tahun meninggalkan alam persekolahan.. tapi memori ingatan begitu kukuh di sanubari.. kenakalan,, riuh tawa masih segar di ingatan.. mengapa mesti di lupa? indah waktu itu kan.. 

tanpa memikir masalah apa yang di alami seperti tika ini.. owh.. bestnyer alam persekolahan dulu..

buat cikgu yang telah kembali ke rahmatullah.. alfatihah.. semoga ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.. jasamu tetap dikenang sampai akhir hayat.. amin.. 

Rabu, 15 Mei 2013

Segmen ~ Mei Top Up Giveway By Cik Yaya


thanks dekat kak mimie sebab tag alise GA ni.. excited ko.. 1st kena tag.. ada untung dapat la top up free.. saper nak bagi kan..  



klik

v
v
v


http://misteriomuchacha.blogspot.com/2013/05/mei-topap-giveaway-by-cik-yaya.html


pengguna : maxis

tag  : http://misteriomuchacha.blogspot.com/2013/05/mei-topap-giveaway-by-cik-yaya.html
      
       : http://noorkhuzieenperli.blogspot.com/

Sabtu, 11 Mei 2013

Selamat Hari Ibu Sedunia





selamat hari ibu untuk semua ibu2, mak2, ummi2.. ( tak kesah la apa panggilan sekali pon) tapi maksud tetap sama..

ibu,
yang membawa perot 9 bulan lamanya, melahirkan, mengasuh, mendidik, memelihara, menjaga makan minum pakai, itu yang terbaik yang setiap ibu mahukan untuk setiap anak.. rite?


jangan lupa sedekahkan doa setiap kali selepas solat.. moga murah rezeki kalian.. anak yang baik takkan penah melupakan @ melukakan hati ibu mereka kan.. (menangis)


tapi jangan dilupa pesan UAI ni.. just sambut sekadar belanja makan, beli baju/tudung baru itu boleh.. insyaallah dengan niat & hati yang ikhlas untuk menggembirakan ibu2 kita.. 


Segmen ~ Follow April Hingga Disember 2013



v
v
v
v
v
v
v

klik sini

insyaallah ada hadiah bakal menanti untuk pemenang bertuah.. kata owner blog.. bukan kata alise.. hahaha.. 



Jumaat, 10 Mei 2013

Baju Raya Pertama


Raya lama lagi.. puasa pon belom menjengah kan.. tapi baju raya memang kena standby awal2.. kang tailaor reject plak.. padan la muka.. dah raya takde baju baru.. huk3.. padahal 1 gobok penuh dah masih cakap takde baju.. well.. pompuan kan.. bertabah je lah..
 

kalau ikotkan dah jarang beli kain pasang untuk buat baju raya.. beli yang dah siap jek senang.. berpatotan dengan harga.. lagi plak beli time malam raya.. lagi harga runtuh terus.. tapi dapat la size kecik2.. kena plak badan ni dobot sangat kan.. mana la ada lagi size kalau beli baju raya last minit kan.. 

bulan 4 aritu,, mak kawan alise ada jual kain2 pasang.. nampak menarik betul kaler dia.. lagi alise ni hantu kaler hijau.. tu yang beli.. lembut nye kain dia.. bau wangi semerbak taman.. tapi jangan tanya nama pattern kain ni ape.. xtau.. 

dulu masa mawi glamour.. tudung pon nak letak nama mawi world kan.. tsunami mawi kuat betol.. lepas kawen slow da.. tapi la ni produk kecantikan dia tengah meletop.. nama lupa.. belit2 lidah nak nyebut.. tapi ada baca kat blog namee..





kainnya corak garis lintang.. baju bunga2.. jangan cakap pattern lama.. sentap kang..